Wat de marketingbozo’s te vertellen hebben over blogging

Het is niet onbekend dat consumenten een natuurlijk wantrouwen hebben voor advertenties. Volgens een onderzoek van Forrester vertrouwd slechts 6% van de consumenten advertenties in zoekmachines en slechts 2% banneradvertenties. Niet vreemd dus dat consumenten massaal hun heil zoeken in blogs als het gaat om betrouwbare product of dienstinformatie.

Erik Kintz, Vice President Global Marketing Strategy, vond het tijd om de mening over bloggen te vragen aan een aantal marketing executives actief in de blogosphere. Doet bloggen in de marketing er feitelijk toe, en wat is dan de impact op de marketing output?

Blogging en PR (Dan Greenfield, VP Corporate Communications EarthLink)
PR is centraal, formeel en top-down terwijl blogging decentraal, informeel en bottom-up is. Zo in de eerste instantie totaal verschillend en tegenstrijdig. Greenfield beschrijft de voor- en nadelen van beide media en concludeert dat zowel blogging als PR een eigen plek zullen krijgen in de communicatie tussen bedrijf en eindgebruiker.

Blogging en de nieuwe ‘beïnvloeders’ (Erik Kintz, VP Global Marketing Strategy HP)
Traditioneel gezien richten marketers zich op media die een grote invloed heeft op de massa: kranten, magazines, radio en televisie. Recentelijk is er een nieuwe beïnvloeder bij: de blogger.
Kintz beschrijft waarom blogging invloed heeft op het koopgedrag van consumenten en wat de moderne marketer moet doen om deze nieuwe vorm van media succesvol te omarmen.

De rol van blogging als onderdeel van een integrale webstrategie (David Churbuck, Global Web Marketing, Lenovo)
Churbuck stelt dat blogging een onderdeel moet zijn van de webstrategie. Blogging kan niet alleen interessant zijn om de dialoog met de eindgebruiker aan te gaan, het kan ook van waarde zijn voor de ROI, als aanvulling van de corporate website en zelfs als onderdeel van de Search Engine Optimization strategie.

Consistentie in consumer touchpoints (Pete Blackshaw, Chief Marketing Officer, Nielsen BuzzMetrics)
“Zullen we een externe blog opzetten, of niet?”. Een veelvoorkomende vraag van bedrijven die zich enigszins verdiept hebben in de materie. “Bel je Customer Service afdeling en kijk in de spiegel”, stelt Blackshaw. Customer Service afdelingen hebben vaak andere doelstellingen dan marketingafdelingen die aan het bloggen gaan. Als een klant een discrepantie ervaart tussen de Customer Service afdeling en je blog heb je een probleem. Bloggers zijn gedreven om niet alleen nieuwtjes als eerste te weten en te verspreiden, ze hebben ook een zesde zintuig voor inconsistentie. Inconsistentie wordt door de community dan ook genadeloos afgestraft.
Bedenk dus hoe je deze twee klantcontactpunten kunt verenigen om een consistente ervaring voor je klant te bewerkstelligen.

Creativiteit, innovatie + bloggen (David Armano, Creative VP Digitas)
Armano geeft drie manieren waarbij blogging het creatieve proces kan verbeteren:

1. Onmiddellijke feedback van je netwerk
Een idee kan gepost worden op een blog waarna het commentaar op de post van onschatbare waarde kan zijn voor de verdere ontwikkeling van een idee.

2. Digitaal schrift, dagboek, notitieblok
Niet alleen geeft blogging een krachtig instrument om te communiceren met de wereld, het geeft ook inzicht in je eigen gedachteproces en is een naslagwerk van de evolutie van je ideeën. Je kunt het overal ter wereld raadplegen en je kunt zoeken naar bepaalde onderwerpen.

4. De ultieme marketinguitdaging
Iedereen die een blog heeft is een marketer. Hoe ‘connect’ je met je lezerspubliek als er letterlijk duizenden en duizenden andere blogs (concurrenten) zijn? Niet alleen heb je traditionele marketingcompetenties nodig, ook op het sociale vlak moet heet een en ander in orde zijn. Denk hierbij met name hoe je omgaat met de reacties op je posts.

http://darmano.typepad.com/logic_emotion

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: