Procter and Gamble experimenteert met nieuwe media

Procter and Gamble (P&G) is de grootste adverteerder ter wereld. Ook daar beseffen ze dat nieuwe media zoals virale marketing een krachtig instrument kan zijn in de strijd om consumentenaandacht.

Voor hun campagne ‘Men with Cramps’ drijft P&G de spot met mannen die last zouden hebben van menstruatieproblemen. P&G heeft een website opgezet (www.menwithcramps.com), een nepdocumentaire en videoclips over een zogenaamd instituut dat de problemen van mannenmenstruatie onderzoekt. Dit alles om het product ‘ThermaCare’ -om vrouwen met menstruatiepijnen te behandelen- aan de man/vrouw te brengen. “Als er één groep zou zijn die wij willen laten beseffen hoe het is om menstruatiepijn te hebben zijn het: mannen”, aldus een marktonderzoek onder vrouwen dat vooraf ging aan de lancering van de campagne.

P&G behoort tot de groeiende groep bedrijven die consumenten probeert te bereiken door het inzetten van niet-traditionele media zoals podcasts, blogs, video games, etc. Marketers expirementeren graag met nieuwe media aangezien het steeds moeilijker wordt met media-bestookte consumenten te bereiken.

Toch is voorzichtigheid geboden. Wal-Mart heeft hun populaire Social Network site ‘The Hub’ abrupt off-line gehaald omdat het negatief in de publiciteit kwam door het opleggen van een strikte controle en een te zware commerciële lading.

Bron: International Herald Tribune, 15 december 2006

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: