Internet onmisbare levenspartner

‘Internetters grijpen de macht’, dat is de conclusie van de tweede editie van ‘Het Nationale Internetonderzoek’ van Webwereld, een onderzoek onder de Nederlandse bevolking, dat werd uitgevoerd door TNS/NIPO.

Internet is een onmisbare factor geworden in ons leven. Bleek uit de eerste editie van dit onderzoek (november 2005) dat we Internet vooral gebruikten voor e-mail, Internetbankieren en zoekmachines, anno 2007 is dat drastisch verandert.

We willen ons leven delen met de hele wereld en massaal maken we de meest persoonlijke filmpjes, foto’s en verhalen beschikbaar voor wie het maar wil zien. De populariteit van YouTube, Hyves en MySpace is dan ook enorm. Sterker nog, 1 op de 5 Nederlanders vindt het bekijken van andermans filmpjes en foto’s dè reden waarom het Internet onmisbaar is. En dat terwijl deze categorie bij de eerste meting, net een jaar geleden, nog niet eens bestond.

Toch is dat niet de belangrijkste reden om het Internet als een essentiële levenspartner te zien. Bijna de helft van ons wil Internet niet missen vanwege de vele vraag- en aanbodsites en zelfs 63% kan niet leven zonder Internetbankieren. De zakelijke webgebruiker echter, ziet e-mail nog altijd als de belangrijkste webfunctie (76%).

15-gelooft-in-podcasts.png

De ‘professionele’ internetter noemt weblogs en podcasts als de belangrijkste ontwikkelingen op het Internet. Opvallend is de groei van het geloof in de kracht van weblogs en podcasts; van 1% in 2005 tot 15% nu!

Verder valt op dat het bedrijfsleven (24%) een tweede plaats scoort, na maatschappelijke organisaties (40%), op de vraag wie online de meest betrouwbare informatie levert. Een op de 4 consumenten beschouwt dus informatie van commerciële ondernemingen als de meest betrouwbare op het web.

Toch groeit ook de invloed van de internetgebruiker; 1 op de 3 (34%) zegt liever af te gaan op de beoordelingen van producten en diensten door andere gebruikers dan de aanprijzingen van de aanbieders ervan. De helft (48%) van ons waardeert het zeer dat je als gebruiker zelf invloed kan uitoefenen op de inhoud van de informatie die via het web wordt verspreid.

Het is dus meer dan duidelijk: Power to the People. Consumer Generated Media wordt steeds krachtiger en we hebben steeds meer behoefte aan onze stem te laten horen. En dan niet anoniem, maar zichtbaar en persoonlijk. Beter nog, er lijkt nog naar geluisterd te worden ook. En die invloed van ons, de consument, gaat alleen maar groter worden. Dit is nog maar het begin.

We staan aan het begin van en hele interessante periode, waarbij morgen steeds minder op vandaag lijkt…

Webwereld

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: