Steve en zijn mening over DRM

Gisteren heeft Steve Jobs hoog van de toren geblazen over Digital Rights Management. Zoals we weten zorgt DRM ervoor dat we zogezegd aangeschafte muziek (via bijvoorbeeld de iTunes Store) niet zomaar kunnen kopiëren. Apple staat onder druk, met name door een aantal Europese landen. Steve Jobs vond het wel genoeg zo en heeft in een open brief gereageerd over de hele DRM situatie. Het gehele artikel kun je hier lezen.

Een aantal belangrijke punten uit de brief:

DRM kan bestaan omdat omdat bedrijven geheime code hebben ingebouwd (duh). Met het vrijgeven van DRM aan meerdere partijen wordt per definitie de kans vergroot dat deze geheimen publiekelijk worden gemaakt.

Apple heeft contractueel de verplichting om in het geval van een lek dit zo binnen enkele weken te dichten. Zo niet, dan kunnen de platenmaatschappijen per direct alle muziek terugtrekken.

Elke DRM is makkelijk te kraken door slimme hackers die vaak te veel tijd hebben.

Er zijn drie opties: doorgaan met de bestaande situatie, het vrijgeven van de DRM, of muziek aanbieden zonder DRM.

Eerste situatie dus door een aantal partijen niet gewenst. Laten we wel zijn, er zijn 90 miljoen iPods verkocht en 2 miljard nummers via de iTunes Store. Dat betekent slechts 22 van de 1,000 nummers (gemiddeld) met DRM. Minder dan 3% dus, 97% is vrij van DRM. Wie zegt hier dat men ‘gelocked’ is?

Vrijgeven van FairPlay technologie ook geen optie vanwege de eerder genoemde garantie tot veiligheid. Misschien is dit de reden waarom Microsoft de Zune ook heeft dichtgetimmerd?

Muziek zonder DRM zou volgens Apple de oplossing zijn. Overigens is dit helemaal niet zo vreemd, aangezien 90% van alle muziek die verkocht wordt nog steeds zonder DRM is (denk CD’s)

Apple roept dan ook de (Europese) druktemakers op om de jacht voort te zetten op de platenmaatschappijen, en bedrijven zoals Apple, Sony en Microsoft met rust te laten.

Hoe eerder muziek DRM vrij is, hoe groter de kans dat meerdere bedrijven innovatieve oplossingen aan gaan bieden. Dit is uiteindelijk het beste voor de consument.

DigiRedo take: Eindelijk iemand die de waarheid durft te zeggen. DRM is een wanstaltig iets wat uiteindelijk alleen maar de consument treft. We weten allemaal dat DRM makkelijk te achterhalen is. Platenmaatschappijen zien hun kans om vanaf het begin controle te krijgen (en houden) over de distributie van content. In de tijd van Napster hebben ze lopen slapen, en uiteindelijk doen ze dat nog steeds. Aan de andere kant, artiesten moeten betaald worden en we kunnen klaarblijkelijk niet allemaal vertrouwd worden op onze blauwe ogen, getuigen de massale illegale downloads. Dus, welke commerciële constructies moeten bedacht worden om de uiteindelijke content creator te voorzien van een inkomstenbron? Heffing op iPods?

Wellicht is dit het begin van het einde voor DRM. De toekomst zal het zeggen. Wij zijn ervan overtuigd dat DRM op de lange termijn geen lang leven beschoren is. Het is ook zooo vorige eeuw….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: