Spelletje spelen?

‘Gaming’ is hot. Een onderzoek uitgevoerd door Added Value/B.I.G. propriety research toonde aan Duitsers en Engelsen gemiddeld zo’n 4 à 5 gamingsessies per week hebben. En dat was niet alleen de jongere generatie. Ook in de leeftijd tussen 45 en 54 jaar nam men gemiddeld zo’n 4 keer per week plaats achter de computer om eens lekker te knallen (of een nieuwe wereld te bouwen, of…).

De gamingindustrie is significant groter dan de filmindustrie ($25 miljard ten opzichte van $10 miljard), de muziekindustrie ($15 miljard) en de video-industrie ($20 miljard). Verder onderzoek door PriceWaterhouseCoopers stelt dat de gamingindustrie in 2009 wel eens $55 miljard zou kunnen zijn.

Ongekend groot dus. Maar wat doen marketers eigenlijk met deze info. Volgens Tom Farrand in een artikel in AdMap niet veel. “Stel je de mogelijkheden voor die het nieuwe medium geeft voor merkenopbouw. Er zijn er echter maar weinig die het potentieel van dit nieuwe medium inzien”, zo stelt hij in zijn artikel ‘The Brave New World Of Gaming’.

Gelukkig is Tom de lulligste niet en wil hij graag marketers helpen om dit ongekend grote potentieel ten gelde te brengen. Echte marketing begint bij segmentatie, dus ook Tom heeft zich gewaagd de verschillende types Gamers in een hokje te plaatsen. Acht hokjes, wel te verstaan. Ben benieuwd waar jij in zit…

gaming.jpg

1. Clansmen
Hardcore Gamers. Niet perse professioneel aan het gamen, maar ze willen wel graag serieus genomen worden. Clansmen zijn toegeweid, enorm vaardig en spelen ten minste een uur per doordeweekse dag en soms marathonsessies in het weekend. Ze zijn tussen de 15 en 35 jaar oud.

Er zijn twee types clansmen: zij die MMOFP’s spelen (Massively Multiplayer Online First Person shooters, zoals Unreal Tournament en Call of Duty) en clansmen die MMORPG’s spelen (Massively Multiplayer Online Role Playing games, zoals World of Warcraft).

2. Masters of the Universe
Tussen de 25 en 40 jaar oud. Zien gaming als een vorm van ontspanning en kwijtraken van stress. Spelen voornamelijk solo op hun PCs of spelconsole. Masters of the Universe houden meer van strategiespellen met een intellectueel randje. Ook sportspellen worden vaak gespeld door hen.

Hoewel ze gamen voor ontspanning is hun fanatisme er niet minder om. Elke dag een paar uurtjes na het werk en in het weekend vaak langer.

3. Boys into Gaming
Jongens tussen 13 en 21 jaar die gamen als een sociale omgangsvorm zien. Ze spelen dus het liefst met elkaar, voor en/of na een avondje stappen ofzo. Halo: Combat Evolved en Getaway zijn populaire titels.

4. Older Boys into Gaming
Omdat ze een echt baantje hebben kunnen ze niet meer tot in de kleine uurtjes doorgaan zoals de Boys into Gaming. Tussen de 21 en 28 jaar is dit een groep Gamers die in een tweestrijd zit. Enerzijds willen ze nog steeds met hun vrienden gamingsessies houden, anderzijds zien ze gaming ook steeds meer als sociale mogenlijkheid om online nieuwe vrienden te maken.

Sommige Older Boys zullen uitgroeien tot hardcore gamers, anderen zullen gaan vallen in de Quick Fun and Play categorie (zie later).

5. Gameboys
Ook mainstream maar erg jong (8-13 jaar). Gebruiken voornamelijk gaming te interacteren met andere gamers op het schoolplein. Het opscheppen over de hoogste score en uitwisselen is een favoriete bezigheid van deze jongeren. De Nintendo Game Boy is hier erg populair.

6. Girls into Gaming
De tegenhanger van de Gameboys. Meiden zijn per definitie al socialer, en dat komt ook tot uiting in hun gaminggedrag. Samen op de Playstation 2 The Sims spelen, of met de dansmat nieuwe danspassen oefenen op DDRMAX: Dance Dance Revolution.

7. Time Poor
De oudere generatie die gaming enorm leuk vindt maar eigenlijk geen tijd heeft. De Time Poor koopt dan wel een Playstation 3 voor zoonlief en gaat vervolgens zelf stiekum Halo spelen als zoon in bed ligt. Hij zou zelfs een Gametrak controller kunnen kopen om z’n swing te oefenen met Real World Golf.

8. Quick Fun and Play
De breedste groep (35-65 jaar) die gaming gebruikt om de routine te doorbreken. Het kan een spelletje Solitaire zijn tijdens de lunch, of een spelletje op de mobiele telefoon.

DigiRedo take: Ik weiger aan te nemen dat ik in de Older Boys into Gaming-categorie zit. Sterker nog, zelfs daar ben ik al te oud voor. Maar ik game wel alleen maar na het werk, dus dat klopt wel weer. Uiteindelijk denk ik dat ik toch het beste in het Time Poor segment val, hoewel ik niet stiekum zou gaan gamen -mocht ik een zoon hebben- maar dan gewoon samen het hem de strijd aanga. Wellicht dat ik ook wat weg heb van Quick Fun en Play, gewoon ff knallen om de dag te breken, of wat stress kwijt te raken (nee, geen Solitaire). Ik heb echter maar weinig games echt uitgespeeld…

Bron: Admap, januari 2007

3 Responses to Spelletje spelen?

  1. Kurt says:

    Dit jaar was ik nog een clansmen… nu ik 35 jaar ben kunnen ze me niet meer in een hokje douwen 🙂 Wat een bevrijdend gevoel!

  2. digiredo says:

    …tussen de 15 en 35 jaar oud… Nee Kurt, ik denk dat je gewoon nog een jaartje in dat hokje zit. Lekker makkelijk toch?

  3. agowGroolla-web says:

    wat ik zocht, bedankt

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: